Reklamı Kapat

Virüsle Enfekte Gazetecilik Zor Günler Geçiriyor

Dr. Aysel Çetinkaya'nın Makalesi

Haber  Merkezi
Haber Merkezi Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Dünyayı sarsan Koronavirüs sebebiyle birçok sektör gibi, medya sektörü de zor günler geçiriyor. Reklam ve satış gelirleri düşen sektör, süreçten varlığını koruyarak çıkmayı umut ediyor.

Ayakta kalmaya çalışan medya şirketleri bu süreçte yeni iş modelleri geliştirmeye yönelip önlemler almaya çalışıyor. Bir yandan abonelik sistemine geçiş tartışmaları yoğunlaşırken, diğer yandan dijital mecraya yönelik yatırımlar artırılıyor. Dar boğazdan kendi çabalarıyla çıkamayacağını düşünen basın kuruluşları ise devletten bu yönde destek bekliyor.

Kimi yayıncıların bu dönemde, reklamdan, abonelik tabanlı gelir yöntemlerine geçmeye başladıkları görülüyor. Ancak bu durum, kırılgan bir ekonomik model içinde zorluklar yaratıyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun yaptığı araştırmaya göre tüketicilerin yarısından azı medya için ödeme yapmayı tercih ediyor. Bu oran eğlence için %44 iken, haber için sadece %16 civarında.

#EvdeKal ve benzer sosyal izolasyon çağrıları medya tüketimini artırsa da, reklamveren şirketlerin ekonomik gerileme sürecine kendilerini hazırlamak üzere pazarlama ve reklam bütçelerini kısmaları, yayın kuruluşlarının reklam gelirlerinin düşmesine sebep oluyor. Düşen reklam gelirleri sebebiyle, geçtiğimiz günlerde Rupert Murdoch kontrollü yayın grubu News Corb, Avustralya’daki 60 gazetenin basımını askıya aldı. Tampa Bay, Times basılı gazete yayınlarını kısarak haftada sadece iki gün çıkarılacağını duyurdu.

Koronavirüs, gazetelere devlet desteğini gerekli hale getiriyor

Dünya Ekonomik Forumu tarafından yapılan araştırmalar aynı zamanda yüksek gelirli ve sosyal statüye sahip olan insanların, düşük gelirli insanlara göre haberlere bütçe ayırabileceğini gösteriyor. Elbette bu da beraberinde “bilgiye erişim eşitsizlikleri”nin ortaya çıkmasına sebep oluyor. Bazı yayıncılar erişim eşitliğini sağlamak için reklam ile içerik üretme maliyetini dengelemeye çalışsa da, Covid-19 salgını bunu güçleştiriyor. Bu da uzun vadede devlet müdahalelerinin daha da yoğunlaşacağına işaret ediyor.

Geçen haftalarda Danimarka hükümeti yerel medyayı desteklemek için 24 milyon Euro bütçe ayırmak istediğini duyurdu. Kültür Bakanı Joy Mogensen, yerel demokrasinin ayakta kalabilmesi için yerel medyanın desteklenmesinin önemli olduğunu vurguladı.

Amerika’daki birçok çevrimiçi gazetenin reklam gelirlerinin %50 azaldığı biliniyor. ABD’li yayıncılar hükümetten acil destek paketi istiyor.

Türkiye’de ise resmi ilanların dağıtımında yetkili mercii olan Basın İlan Kurumu, yaşanan Covid-19 sebebiyle basına yönelik kimi önlemler aldığını açıkladı. Kurumun duyurusunda;

Yerel gazetelerin baskı örneklerinin ikinci bir duyuru yapılıncaya kadar haftalık periyotlarla Kuruma gönderilmelerine olanak sağlanacağı;

Kısa çalışma ödeneği’nin fikir işçileri için, İŞKUR Müdürlüklerinin izni ölçüsünde tam ve eksiksiz olarak çalışmış kabul edilip değerlendirileceği;

Gazetelerin mevzuat gereği aranan satış adedi düşüşünü mücbir sebep kapsamında değerlendirileceği gibi desteklerin yanı sıra,

Kurumun görev alanında bulunan ilan dağıtım yerlerinde en az iki gazetenin yayımlanması kaydıyla, gazetelerin anlaşarak dönüşümlü yayın yapmalarına olanak sağlanacağı ve gazeteci dernekleri, kurumdan borç alan gazeteciler, gazetelerle ilgili mahsup uygulamaları gibi mali konularda da önlemler alındığına yer veriliyor.

Gazetecilere fon desteği

Özellikle her yerden bilgi akışının gerçekleştiği şu süreçte; yetkili, güvenilir ve yüksek kaliteli bilgilerle içerik sağlanmasında gazetecilerin rolü giderek kritik hale geliyor. Gazeteciliğin topluma karşı olan sorumluluğunu devam ettirebilmesi için kimi  organizasyonların fon desteği başlattığı görülüyor.

National Geographic Society, dünya çapında toplulukları içinde COVID-19'u ele almak isteyen gazeteciler için bir “acil durum fonu” başlattı. Sürekli başvuruya açık olan fon kapsamında; 1.000 ila 8.000 USD arasında değişen hibeler, salgını konu alan ve kanıtlanabilen haberlere veriliyor.  “COVID-19'un ortaya çıkardığı eşitsizliklerin” hikayelerine öncelik verilen fondan yazarlar, fotoğrafçılar, kameramanlar, gazeteciler, haritacılar, film yapımcıları ve veri görselleştirme uzmanları yararlanabiliyor.

Internews tarafından başlatılan The Internews Information Saves Lives Rapid Response Fund kapsamında ise yerel gazetecilik ve Covid-19 salgını ve etkileri ile ilgili yayıncılık yapan medya kuruluşları ve bireyler destekleniyor. 500  ila 5.000 USD arası hibeler; insanları güvende tutacak ve kendileri, aileleri ve çevreleri için bilinçli kararlar vermelerine yardımcı olacak Covid-19 ile ilgili bilgilerin oluşturulması, üretilmesi ve dağıtılması için sağlanıyor.

Yazarların e-posta bültenleri oluşturmasına yardımcı olan bir ABD şirketi olan Substack ise Covid-19 nedeniyle ekonomik sıkıntı yaşayan bağımsız yazarlara hibe için 100.000 USD bağışladı. Hibeler 500 ila 5.000 USD arasında değişiyor. Başvuru sahipleri, Substack ekibinden yayınlarını büyütmeye yardımcı olacak en iyi uygulamalara ve çözümlere odaklanan dijital mentorluk konusunda da destek alabiliyorlar.

Facebook, başlattığı “Facebook Journalism Project” kapsamında 100 milyon USD değerinde bir yardım paketini devreye soktuğunu duyurdu. Paketin 25 milyon USD’si yerel haber kuruluşları, 75 milyon USD’si de global haber kuruluşları için ayrıldı.

International Women’s Media Foundation ise başlattığı gazetecilik yardım fonu ile mali sıkıntı yaşayan ve işsiz kalan kadın gazetecileri hedefliyor. Fon kapsamında talep başına 2000 USD kadar hibe veriliyor.

Women Photograph tarafından başlatılan yardım kampanyasında ise ihtiyacı olan kadın fotoğrafçılara; sağlık, çocuk bakımı, kira, mesleki giderler ve 500 USD’ye kadar nakit yardımı yapılıyor.

Tüm bu devlet destekleri ve fonlamalar pandemi sebebiyle gazetecilerin içinde bulundukları olumsuz durumu bir nebze çözmeye odaklanıyor gibi görünse de, medya şirketlerinin uzun vadede getirisi olacak iş modellerine yönelmesi gerekiyor. Bu süreçte sabit kalan ise, medyanın toplumda oynadığı vazgeçilmez rol. Medya sadece boş zaman geçirme aracı değil, toplumu bilgilendiren en önemli araç konumunda.

Yaşanan kriz, benzeri görülmemiş olsa da, medya sektörünün içerikten para kazanma konusunda yeni iş modelleri geliştireceği de ortada. Endüstrinin Covid-19 sürecinde her zamankinden daha önemli görülen bu işlevini yerine getirebilmesi için işlevsel finans modellerine ihtiyaç var.

Dijitalleşmenin yaygın medyada olduğu gibi yerel medyada hız kazanması; reklam yatırımlarının dijital mecralara yönelmesi; resmi ilanların çevrimiçi gazetelere verilmesinin yolunu açan uygulamaların başlatılması; ve Facebook gibi diğer büyük şirketlerin de (Google, Amozon, Apple) reklam gelirlerini gazetelerle paylaşacak sistemlerin yaratılması, basın kuruluşlarının varlıklarının sürdürebilirliği açısından önemli adımlar olarak öne çıkıyor.

07 Nisan 2020 - Gündem

Muhabir Haber Merkezi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Bugün Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bugün Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.




Anket Kandıra'ya Çöp Tesisi Kurulsun Mu?