Araç sahiplerini yakından ilgilendiren bir düzenleme 1 Temmuz 2025 itibarıyla yürürlüğe giriyor. Kasko ve trafik sigortasında yapılan değişiklikle birlikte, kazalı araçların perte ayrılma koşulları yeniden tanımlanıyor. Yeni uygulamaya göre, kaza sonrası oluşan hasar, aracın piyasa değerinin yüzde 60’ının altında kalıyorsa araç pert sayılmayacak, onarılarak trafiğe dönebilecek.
Tam Hasar ve Ağır Hasar Ayrımı Netleşti
Yeni düzenlemeyle birlikte, “tam hasar” ve “ağır hasar” tanımları da daha net hale getirildi. Eğer aracın KDV dahil onarım maliyeti, piyasa değerini geçerse bu araç “tam hasarlı” olarak kabul edilecek. Bu durumda araç için hurda tescil belgesi düzenlenecek ve sigorta şirketi tarafından tazminat ödenecek.
Yüzde 60 Üzeri Hasar Ağır Hasar Sayılacak
Araçta oluşan onarım bedeli, piyasa değerinin yüzde 60’ını aşıyorsa, bu durumda araç “ağır hasarlı” sayılacak. Ancak hasar oranı yüzde 60’ın altında kalırsa araç tamir edilip yeniden trafiğe çıkabilecek.
Kritik Parçalar Hasar Görürse Pert Sayılabilecek
Bazı parçaların hasar görmesi durumunda, toplam hasar oranı yüzde 60’ın altında olsa dahi araç pert kabul edilebilecek. Bu kritik parçalar arasında şunlar yer alıyor:
- Şasi kolları
- Marşpiyeller
- Tavan sacı
- Hava yastıkları
- Elektrikli araç bataryası ve enerji hatları
- Ana elektrik tesisatı
Bu parçalardan birinin hasar görmesi halinde araç ağır hasarlı sayılacak.
Çekme Belgesi Zorunlu Hale Geliyor
Ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesi için noter aracılığıyla “çekme belgesi” düzenlenmesi gerekecek. Sigorta şirketi, bu belge ibraz edilmeden tazminat ödemesi yapamayacak.
Kararı Eksper Verecek, Süre 5 İş Günü
Tüm bu süreçlerde hasar değerlendirmesi eksperler tarafından yapılacak. Araç sahibi ya da sigorta şirketi sürece doğrudan müdahil olamayacak. Eksperler hazırladıkları raporları 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne iletmekle yükümlü olacak.
Değeri Düşebilir, Ama Güvenli Kullanım Mümkün
Yeni sistem kapsamında, kritik parçaları zarar görmemiş ve yüzde 60’ın altında hasar almış araçlar tamir edilerek tekrar trafiğe çıkabilecek. Ancak bu araçların ikinci el piyasa değeri, emsallerine göre yüzde 50’ye varan oranlarda düşebilecek. Örneğin piyasa değeri 1 milyon TL olan bir araçta 550 bin TL’lik hasar kaydı olması, değer kaybına yol açacak.
Kaporta gibi dış aksamlar kolay deforme olabilse de, şasi zarar görmemişse ve araç düzgün şekilde tamir edildiyse güvenle kullanılabiliyor. Özellikle çamurluk, kapı ve kaput gibi ince sacdan yapılan parçaların değişimi, aracın performansını etkilemiyor.