Reklamı Kapat

İkinci El Otomobil Fiyatları Neden Artıyor? Ne Zaman Normale Dönecek?

30 yılını otomotiv sektörüne veren aynı zamanda Kocaeli Oto Ticaret Merkezi (KOTİM) Başkanı Fahrettin Batı, ÖTV düzenlemesini “Allah onlardan razı olsun” diyerek yorumladı.  Batı; "Ülkemizde üretilen araçların daha çok alınması lazım. Çünkü orada kendi işçilerimiz çalışıyor ve vergi veriyor. Kendi malımızı satın alıyoruz beyler" dedi.

Bihter Varol
Bihter Varol Tüm Haberleri

Türkiye otomotiv sektöründe gerçekleştirilen ÖTV düzenlemesini konuşuyor. ÖTV düzenlemesine en dikkat çeken yorum Kocaeli’nden geldi. 30 yılını otomotiv sektörüne veren aynı zamanda Kocaeli Oto Ticaret Merkezi (KOTİM) Başkanı Fahrettin Batı, gazetemize açıklamalarda bulundu; “Devletin otomotivde vergilendirmeyle ilgili 30 yıldır emeğini bu işe veren, bu işi anlayan, belli kurumlarda yöneticilik ve meclis üyeliği yapan bir adam olarak Allah onlardan razı olsun diyorum” dedi.

-En sıcak gündem ÖTV konusunda yapılan düzenleme neler söyleyeceksiniz? Nasıl yorumladınız?

“ÜLKEMİZDE ÜRETİLEN ARAÇLARIN DAHA ÇOK ALINMASI LAZIM”

Son dönemde yapılan ÖTV indirimi ve ÖTV artışı var. Ben şahsım adına söyleyeceğim bunu karşı çıkanlar olabilir. Devletin otomotivde vergilendirmeyle ilgili 30 yıldır emeğini bu işe veren, bu işi anlayan, belli kurumlarda yöneticilik ve meclis üyeliği yapan bir adam olarak Allah onlardan razı olsun diyorum. ÖTV yüksek evet ama aradaki limiti konuşuyorum. 1600 motor CC’nin altındaki araçlara, 85 bin liraya kadar olan araca devlet önceden %50 ÖTV alıyordu şimdi %45’e indirdi. Çıplak fatura fiyatı 85 bin ile 130 bin arasındaki araçlara da %10 indirim yapıyoruz dedi. Türkiye’de üretilen tüm otomobiller 1600 CC’nin altında olduğu için hepsine indirim geldi. Neye zam geldi yurt dışında, motor hacmi yüksek olan ya da donanımlarına göre total fiyatı yaklaşık 230 bin liradan yukarı olan araçlara %20 ÖTV bindi. Ülkemizde üretilen araçların daha çok alınması lazım. Çünkü orada kendi işçilerimiz çalışıyor ve vergi veriyor. Kendi malımızı satın alıyoruz beyler.

- Pandemi sürecinde ikinci el piyasası sıfır araçlardan daha da fazla. Neden böyle?

“Otomobil piyasası 15 Temmuz 2016’dan bu yana bir sıkıntı içerisinde. Ekonomik sıkıntı oluyor, ticari daralma oluyor. Temelde 2018 yılı yatıyor. 2018’de ekonomik daralma olduğu dönemde otomobil bayileri 1 milyon adet otomobil satarım derken ancak 6 yüz bin satabildiler. 400 bin araç arttı. 2019’da kalan araçları satarak 2019 model 200 bin araç siparişi verdiler. Biz çok büyük rakamlar olduğunu düşündük. 2019 yılında da az sipariş verilmesi, pandemi ve Dolar ve Euro’nun yükselmesi her şeyin seyrini değiştirdi. Arabaların fiyatlanmasını 4 ana maddede toplarız,

1. Otomobil firmaları pandemiden ötürü yeterince araç üretemeyip bayilerine araç gönderememesi

2. Döviz, altın fiyatların artması

3. Aileler çocuklarının toplu ulaşım aracında taşıtmak istemiyorlar. Doğal olarak ikinci bir araba ihtiyacı doğdu.

4. Devlet ciddi bir kredi politikası izledi ve faiz oranları düştü.

En büyük zararı veren etken de kayıt dışı araba alıp satanlardır. Gayri remi bu işi yapan 4 yüz bin insan var. Kim bunlar? İlanda görürsünüz; doktordan, öğretmene, polise, memura kadar araba alıp satan insanlar var. Burada önce devlet kaybediyor. “

- Ne zaman düzelecek?

“İkinci elçiler 1 ya da 2 ay daha ruhsatı olan vatandaşlarımız için belgelerde eksikleri olduğunda cezai işlem yapılmayacak. Bunun dışında olanların hepsinin kaydı tutuluyor. Herkes günün birinde sattıkları üç beş tane arabanın faturasını, bedelini devlete ödeyecek. Noterler Birliği, Maliye Bakanlığı, İçişleri bakanlığı koordineli çalışıyor. Bunlar aradan çıkmadan fiyatlar normale dönmez. İkinci önemli nokta da Fabrikalar üretimi kesmediği taktirde fiyatlar stabil hale gelir ve sıfır araçla ikinci el araç arasındaki fark dengelenir.”

“DOKTOR BU İŞİ YAPMAYACAK”

“Yetki belgesiyle ilgili bir örnek vereyim. Türkiye’de örneğin 30 bin tane avukat varsa noter sayısı 3 bin tane. Şimdi avukatın biri, bir sekreter, bir dükkan tutsa ben noterim dese olur mu? Şimdi adam iki araba alıyor, bir dükkan buluyor geçiyor “ben galericiyim” diyor. Onun için bu sektörde aracı anlatmasını bilen, vatandaş sorduğunda cevap verebilen insanlar bu işi yapacak. Doktor bu işi yapmayacak. Biz gidip, elimize neşteri alıp, nasıl doktorluk yapamıyorsak, onlar da bu işi yapmayacaklar. Biz buna kesinlikle istemiyoruz.”

-Son günlerde Büyükşehir Belediyesi’yle işbirliğiniz ile ruhsat sorunu çözüldü. Bu konuyla ilgili söyleyeceksiniz?

“1 Eylül itibariyle otomotiv sektörü kurumsal hale geliyor. Bunun için de yetki ve yeterlilik belgesi gibi evrakların tamamlanması gerekiyor. Daha önce Oto Ticaret merkezindeki işletmelerin ruhsatları İzmit Belediyesi tarafından verilmiş. Bulunduğumuz bu alan Kocaeli Büyükşehir’den kiralanan bir yerdi. Daha önceki yıllarda İzmit belediyesi, Saraybahçe Belediyesi gibi farklı belediyelerden aldığımız işyeri ruhsatları vardı. Bunlar kazanılmış birer haktı. Ruhsatlarımızın tekraren yenilenmesi istendi. Her dükkâna ait ruhsat 2 bin 670 lira. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ruhsatlar bizim tarafımızdan veriliyor diye bilgi verdi. Tabii ücretlendirme gündeme gelince Ticaret Odası Başkanımız Necmi Bulut, Başkan
Yardımcısı Volkan Yılmaz, ben ve yönetim kurulundaki arkadaşlarım, Masfed İzmit Temsilcisi Serkan Karakadılar, biz birlikte bir durum değerlendirmesi yaptık. Bu konuyla ilgili Ruhsat Müdürlüğüyle görüştük. Onlar da Gökmen Bey ile konuşmamızı söylediler. Gökmen Bey’i ziyarete gittik biz de. Daha önceden almış olduğumuz ruhsatlara bir üst yazı yazılarak ticaret il müdürlüğüne götürdük. İç Ticaret İl Ticaret Müdürlüğünden aldığımız ruhsat bizim tepe noktamız. Onlarla notere gittiğimizde kurumsal olarak iş yapabiliyoruz. O belgeyi almak İçin de belediye ruhsatının mecburen olması gerekiyordu. Sağ olsun Büyükşehir Belediye Başkanımızın talimatları, Gökmen Bey’in ilgilenmesiyle sorunumuz çözüldü.”

- Kaç kişi ruhsat aldı şu anda?

“Daha önce İzmit’ten ruhsatı olan kişi sayısı 44. Kocaeli Büyükşehir Belediye’sinden ruhsat alacak kişi sayısı şuanda 54.“

 

 

 

 

# BUGÜN KOCAELİ GAZETESİ RÖPORTAJLAR İLE İLİŞKİLİ:

04 Eyl 2020 - 19:35 -

Muhabir Bihter Varol


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Bugün Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bugün Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Bugün Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Bugün Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.




Anket Kandıra'ya Çöp Tesisi Kurulsun Mu?