Trafikte her an kaza riskiyle karşı karşıya olan araç sahipleri, zorunlu trafik sigortası ve kasko ile hem kendilerini hem de üçüncü kişileri güvence altına alıyor. Ancak 1 Temmuz 2025'ten itibaren geçerli olacak yeni düzenlemeyle, ağır hasarlı araçlara ilişkin uygulamalarda önemli değişiklikler yapılıyor.
Tam Hasar ve Ağır Hasar Ayrımı Yapılacak
Yeni kurala göre, bir aracın onarım maliyeti KDV dahil olmak üzere piyasa değerini aşarsa, araç “tam hasarlı” sayılacak ve hurda tescil işlemleri sonrasında sigorta şirketi tarafından araç sahibine tazminat ödenecek.
Ancak hasar oranı, aracın piyasa değerinin yüzde 60’ının altında kalırsa araç onarılacak ve perte ayrılmayacak. Bu oranı aşması halinde ise “ağır hasarlı” kabul edilerek işlemler bu şekilde yürütülecek.
Kritik Parçalarda İstisna Uygulanacak
Hasar oranı yüzde 60'ın altında kalsa bile, bazı temel araç parçalarında oluşan hasar halinde araç doğrudan pert sayılacak. Bu parçalar arasında;
- Taban, sağ-sol marşpiyel,
- Ön ve arka şasi kolları,
- Tavan sacı,
- Ön göğüs sacı,
- Orta direkler,
- Ön-arka travers,
- Elektrikli araç bataryası ve ana enerji hattı,
- Hava yastıkları ve emniyet sistemleri,
- Ana elektrik tesisatı,
- Kamyon ve çekicilerin sürücü kabini yer alıyor.
- Bu parçalardan birinin hasar görmesi, aracın ağır hasarlı sayılması için yeterli olacak.
Eksperler Karar Merkezinde
Yeni düzenlemeyle birlikte eksperlerin sorumluluğu da artacak. Araçların hasar durumuna ilişkin tüm kararları eksperler verecek. Eksperin verdiği rapora sigorta şirketi ya da araç sahibi müdahale edemeyecek. Bu raporlar en geç 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi Merkezi’ne iletilecek.
Çekme Belgesi Şartı Getirildi
Ağır hasar durumlarında, aracın noter aracılığıyla trafikten çekilmesi gerekecek. Araç sahibi çekme belgesini sigorta şirketine sunduğunda tazminat süreci başlatılacak. Tam ve ağır hasar dışındaki araçlar ise sigorta şirketleri tarafından hurda ihale platformlarında satılamayacak.
İkinci El Değeri Düşecek
Piyasa değerinin yüzde 60’ı altında hasar alan ve kritik parçalarda sorun bulunmayan araçlar onarılarak trafiğe dönebilecek. Ancak bu araçların ikinci el değerinde ciddi düşüşler yaşanması bekleniyor. Örneğin; piyasa değeri 1 milyon lira olan bir aracın 550 bin lira hasar kaydı bulunması halinde satış fiyatı, emsallerinin yüzde 50 altında olabilir.
Hasarlı Araç Alınır mı?
Kaporta aksamındaki hasarlardan dolayı perte ayrılmayan araçlar, düzgün bir şekilde tamir edildiğinde trafiğe çıkabilir. Araç dış yüzeyindeki sac kalınlıkları 0.7 mm civarında olduğundan, küçük darbelerde bile şekil kaybı yaşanabiliyor. Ancak şase gibi temel taşıyıcı aksamlar zarar görmediyse araçların kullanımı güvenli olabilir.
Boya ve Değişen Takıntısı Sektörü Etkiliyor
Ülkemizde son yıllarda, araçların boyanmış ya da parça değişimi görmüş olması değer düşüşüne neden oluyor. Oysa Avrupa ülkelerinde bu durum önemsenmiyor ve araçlar tamir edilerek kullanılmaya devam ediyor. Uzmanlar, sadece kozmetik onarımlar nedeniyle araçlardan vazgeçilmemesi gerektiğini belirtiyor.
Yetkisiz Onarımlardan Kaçının
Hasarlı araçların onarımı sırasında yetkisiz ve kalitesiz yerlerin tercih edilmesi büyük risk taşıyor. Özellikle;
- Kilolarca macunla düzeltme,
- Far ve tampon noktalarına vida veya yapıştırıcı uygulama,
- Çürük bölgeleri köpükle doldurma gibi yöntemler uzun vadede araca zarar veriyor.