"Türkiye’de araç sahiplerini mağdur eden yeni bir yöntem ortaya çıktı; servisler, boyasız göçük ve küçük çizikleri sistemde ‘boyalı’ gibi göstererek hem araçların değer kaybetmesine hem de sigorta primlerinin yükselmesine neden oluyor."
Servisler Neden Boyasız Hasarı Boyalı Gösteriyor?
Kocaeli’de ekspertiz firması sahibi Sami Tarcan, yaşadığı bir olayı anlatarak durumu gözler önüne serdi. Tarcan, bir araç için boyasız raporu verdiklerini ancak servisin aynı aracı “komple boyalı” olarak kayda geçtiğini belirtti. Bu nedenle araç sahibi haksız yere ekspertize dava açtı.
Tarcan, “Kasko göçüklerden az para ödediği için servisler, bu bölgeleri boyalı gösteriyor. Böylece sigortadan daha fazla para alıyorlar. Fakat bu yöntem araç sahiplerine büyük zarar veriyor” dedi.
Sigortadan Fazla Para, Araç Sahibine Değer Kaybı
Göçük düzeltme işlemlerinde sigorta şirketleri düşük ödeme yapıyor. Ancak servisin aynı hasarı “boyalı” göstermesiyle rakam katlanıyor.
- Boyasız göçük onarımı: 5 bin TL
- Boyalı gösterildiğinde: 15 bin TL’ye kadar çıkıyor
Servis, hasarlı bölgeye macun çekip kısa süreli astar atıyor, fotoğrafını çekerek sigortaya gönderiyor. Ardından macunu silerek aracı boyasız bırakıyor. Kayıtlara ise “boyalı” olarak işleniyor.
Bu durum, hem sigortadan fazla para alınmasına hem de aracın satışta değer kaybetmesine yol açıyor.
Hasarsızlık İndirimi ve Kasko Primleri Etkileniyor
Sami Tarcan’a göre bu yöntem, sadece değer kaybına değil aynı zamanda sigorta primlerinin artmasına da sebep oluyor.
Örneğin:
- 3 parçada göçük varsa, gerçek bedel 15 bin TL.
- Servis bunu boyalı gösterdiğinde rakam 45 bin TL’ye çıkıyor.
Böylece araç sahibinin hasarsızlık indirimi düşüyor ve ertesi yıl kasko primleri ciddi şekilde artıyor.
Araç Değer Kaybı 100 Bin TL’ye Kadar Çıkıyor
Araç değer kaybı, model ve piyasa değerine göre değişiyor.
1 milyon TL değerindeki bir araç, “boyalı” göründüğü için 100 bin TL daha düşük fiyata satılabiliyor.
Tarcan, araç sahiplerine şu uyarılarda bulundu:
- Servise araç bırakıldığında mutlaka kayıtlar kontrol edilmeli
- Mümkünse farklı servislerden teyit alınmalı
- Ekspertiz raporlarıyla servis kayıtları karşılaştırılmalı
Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
Servisler neden boyasız hasarı boyalı gibi gösteriyor?
Çünkü sigorta şirketleri boyasız göçük için düşük ödeme yapıyor. Servisler, boyalı göstererek 2-3 kat daha fazla ücret alabiliyor.
Bu durum araç sahibini nasıl etkiliyor?
Aracın servis kayıtlarında boyalı görünmesi değer kaybına yol açıyor. Ayrıca hasarsızlık indirimi düşüyor, sigorta primleri artıyor.
Ekspertiz raporu ile servis kaydı farklı çıkarsa ne yapılmalı?
Araç sahibi, bağımsız ekspertiz raporunu sigorta şirketine ve noter satış işlemlerinde ibraz edebilir. Gerekirse hukuki yola başvurabilir.
Araç değer kaybı ne kadar olabiliyor?
Aracın piyasa değerine göre değişmekle birlikte, 100 bin TL’ye varan kayıplar yaşanabiliyor.
Araç sahipleri nelere dikkat etmeli?
Servise araç bırakırken mutlaka kayıtların doğru tutulduğundan emin olunmalı, farklı servislerden teyit alınmalı ve ekspertiz raporları karşılaştırılmalı.