Kocaeli Kongre Merkezi’nde düzenlenen UITP Avrasya Konferansı, metro ve raylı sistem yöneticilerinin katıldığı panelle devam etti. Es Tram İşletme Müdürü Dilber Tekgöl’ün moderatörlüğünü yaptığı panelde UlaşımPark Genel Müdürü Serhan Çatal, Metro İstanbul İcra Kurulu Başkanı Dr. Özgür Soy ve Kayseri Ulaşım Genel Müdürü Mehmet Canbulut deneyimlerini paylaştı.
Panelde söz alan Metro İstanbul İcra Kurulu Başkanı Dr. Özgür Soy, işletmecinin tasarım aşamasından itibaren projeye dâhil olmasının büyük avantaj sağladığını ifade ederek, “Aynı anda 10 metro hattı inşaatının sürdüğü bir şehirde sürecin planlanması oldukça zorlu. İşletmecinin en başından beri işin içinde olması çok önemli” dedi.
Kayseri Ulaşım Genel Müdürü Mehmet Canbulut ise orta ölçekli şehirlerde yaşanan zorluklara değindi. Sinyalizasyon ve aktarma sorunlarının planlamada kritik başlıklar olduğuna dikkat çeken Canbulut, Kayseri’de toplu ulaşımın yüzde 40’ının raylı sistemle sağlandığını söyledi.
“HAYALİ OLMAYAN HİÇBİR ŞEY GERÇEKLEŞMİYOR”
Kocaeli UlaşımPark Genel Müdürü Serhan Çatal, Kocaeli’de raylı sistemin gelişim sürecini ve işletmeye hazırlık aşamalarını anlattı. Personel alımı, eğitim programları ve yolcu deneyimine göre yapılan planlamaların önemine vurgu yapan Çatal, “Kocaeli’nin kendine has bir ruhu var. Bu ruhla birlikte hareket ediyoruz. Hayali olmayan hiçbir şey gerçekleşmiyor” ifadelerini kullandı.
“KOCAELİ'NİN FİZİKSEL YAPISI RAYLI SİSTEMİ ZORUNLU KILIYOR”
Raylı sistem planlamasında şehrin fiziki özelliklerini esas aldıklarını belirten Çatal, Kocaeli’nin dağ ve deniz arasında sıkışan coğrafi yapısına dikkat çekti.
“2030 yılına geldiğimizde şehrin 4 kat daha yola ihtiyacı olacak. Ancak yol kapasitesini artırma imkânı yok. Bu nedenle raylı sistemi geliştirme kararı aldık” şeklinde konuştu.
Kent dinamiğini bozmayan, kentle uyumlu bir metro ağı planladıklarını dile getiren Çatal, tramvayın trafiğe nefes aldırdığını belirterek önemli rakamlar paylaştı.
TRAMVAY SEFERLERİ 2 DAKİKAYA DÜŞÜYOR
Bugün 6 dakikada bir yapılan tramvay seferlerinin önümüzdeki yıllarda 2 dakikada bire düşeceğini açıklayan Çatal, bunun trafiğe büyük katkı sağlayacağını vurguladı:
“Sanayi şehri olmamız sebebiyle yoğun göç alıyoruz. İlerleyen süreçte tramvay 2 dakikada bir yolculuğa çıkacak. Bu da kapasitenin 3 kat artması demek. Saatte 30 tramvayın yolcu taşıdığını düşündüğümüzde, bunun otobüs karşılığı 120 araç yapıyor. Her yarım saatte bir trafiğin kesilmesi anlamına gelen bu yük tramvay sayesinde ortadan kalkıyor.”


