Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) Teknoloji Fakültesi Bilişim Sistemleri Mühendisliği bölümünü birincilikle bitiren Kaan Toraman ile üçüncülükle tamamlayan Eda Obuz, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) iş birliğiyle yürüttükleri projeyle dikkat çekti. Teknoloji Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Serdar Solak danışmanlığında geliştirilen proje, iş dünyasının stratejik karar alma süreçlerini desteklemeyi ve şirketlerin risk planlamasına katkı sağlamayı hedefliyo
Proje TÜBİTAK ve TEKNOFEST’ten Birincilik Ödülü Aldı
Toraman ve Obuz, “HoneyBeetle” ekibi olarak katıldıkları 2025 TÜBİTAK 2242-TEKNOFEST Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışmaları’nda bilgi ve iletişim teknolojileri alanında Türkiye birincisi oldu. Aynı bölümde yüksek lisans eğitimine başlayan iki öğrenci, geliştirdikleri Türkçe destekli yazılımla şirketlerin risk planlamasına ve stratejik karar süreçlerine katkı sağlıyor.
Üniversite-Sanayi İşbirliğine Örnek Proje
Doç. Dr. Serdar Solak, projenin üniversite-sanayi işbirliğini güçlendiren bir çalışma olduğunu belirterek, “Geçen yıl Eylül ayında başladığımız çalışmayı bu yıl Haziran ayında tamamladık. Proje, firmaların ve kurumların geleceğe dair risk analizlerini yapabilmesini sağlıyor. Aynı zamanda mühendis veya muhasebe personeli gibi çalışanların geleceğe yönelik öngörü sağlamasına yardımcı oluyor” dedi.
Afet Senaryolarında Kullanım Hedefleniyor
Solak, projeyi deprem, sel ve yangın gibi öngörülemeyen durumlarda kişilerin davranışlarını simülasyon ortamında test edebilecek şekilde geliştirmeyi amaçladıklarını vurguladı. Projenin altyapısının büyük şirketler için de verimli şekilde kullanılabilecek yapıda olduğunu sözlerine ekledi.
Yazılım Dinamik ve Sürekli Geliştirilebilir
Kaan Toraman, projeyi tamamen kendilerinin geliştirdiğini belirterek, “Literatürde projemize eşdeğer bir çalışmaya rastlamadık. Daha önce yapılan uygulamalar tamamen fiziki ortamdaydı ve statikti. Biz bu yazılımı dinamik hale getirdik. Şirketler risk planlamasında bu yazılımı rahatlıkla kullanabilir. Özelleştirildiğinde her sektörden profesyonel için uygundur” dedi.
Eda Obuz ise projede oyunlaştırma, yapay zeka ve görüntü işleme yöntemlerini kullandıklarını belirterek, “Fiziksel ortamda kullanılan modülü dijital ortama aktardık. İçerisinde hem kapalı hem de açık uçlu sorular bulunuyor. Açık uçlu sorular kullanıcıyı aktif tutuyor ve senaryoların dinamik yönetilmesini sağlıyor. Ayrıca kullanıcının duygu durumunu analiz edebiliyoruz” ifadelerini kullandı.
Obuz, yazılımın sosyal sorumluluk kapsamında afet yönetimi gibi farklı alanlara uyarlanabilecek şekilde sürekli geliştirilebilir yapıda olduğunu sözlerine ekledi.