Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, e-ticaret sitelerinde son dönemde artan ve içeriği belirtilmeden satışa sunulan “gizemli kutular” için harekete geçti. Yapılan açıklamaya göre, tüketicilerin ekonomik davranış biçimlerini olumsuz etkileyen bu uygulama, reklam yoluyla haksız ticari uygulama kapsamına alındı. Karar doğrultusunda hem reklamverenlere yaptırım uygulandı hem de e-ticaret platformlarına önleyici tedbirler almaları yönünde uyarı gönderildi.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINI OLUMSUZ ETKİLİYOR
Reklam Kurulu’nun yaptığı değerlendirmelerde, içeriği açıklanmadan satılan gizemli kutuların, tüketicilerin sağlıklı karar verme sürecini sekteye uğratabileceği vurgulandı. Tüketiciler, satın aldıkları ürünün ne olduğunu ancak teslim aldıktan sonra öğrenebildikleri için bu durum, yanıltıcı ve aldatıcı nitelikte bulundu.
Kurul ayrıca, bu tür kutuların normal koşullarda tercih edilmeyecek alışverişlere yönlendirme riski taşıdığını belirtti. Özellikle genç tüketicilerin hedef alındığı bu pazarlama yöntemi, manipülatif bir etki yaratabileceği için ticari etik açısından da sorunlu görüldü.

GİZEMLİ KUTULAR HAKSIZ TİCARİ UYGULAMA SAYILDI
Bakanlık açıklamasında, mesafeli satış kapsamında sunulan bir mal veya hizmetin içeriğine dair belirsizlik taşımasının, tüketicilerin aldatılmasına yol açabileceği belirtildi. Bu nedenle “gizemli kutu” satışı ve benzeri yöntemler, mevzuat açısından “haksız ticari uygulama” olarak değerlendirildi.
Kurul, reklamların bu yönüyle tüketicileri yanıltıcı içerik taşıdığına ve bu nedenle durdurulması gerektiğine karar verdi. Ticaret Bakanlığı, söz konusu satışların durdurulmasına yönelik eylem planını devreye aldı.
9 REKLAMVERENE CEZA, PLATFORMALARA UYARI
Alınan karar doğrultusunda 9 ayrı reklamverene durdurma cezası verildi. Bununla birlikte, bu ürünlerin satışını yapan e-ticaret platformlarına da ilgili ürünlerin yayından kaldırılması ve benzer içeriklerin satışına izin verilmemesi yönünde resmi uyarılar gönderildi.
Bakanlık açıklamasında, tüketici haklarının korunması, aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara karşı mücadele edilmesi konusunda kararlılıkla hareket edileceği belirtildi. Özellikle genç yaştaki tüketicilerin bu tür pazarlama taktiklerinden zarar görmemesi adına denetimlerin kesintisiz süreceği kaydedildi.






