Ekonomi

Yıl Sonuna Kalmayın! Para Puanlarınız Boşa Gidebilir

Tüketici dernekleri, sadakat kartlarındaki para puanların bir kısmının 31 Aralık itibarıyla silinebileceğini belirterek, kullanıcıları hak kaybı yaşamamaları için uyardı.

Abone Ol

Sadakat kartı kullanıcılarının yıl sonuna kadar biriken para puanlarını kontrol etmeleri ve kullanılmayan puanlarını alışverişlerinde değerlendirmeleri öneriliyor. Tüketici dernekleri, firmaların her yıl sonunda sadakat puanlarını geçersiz kılabildiğini hatırlatırken, bu uygulamanın hukuki dayanağının olup olmadığının da tüketiciler tarafından sorgulanması gerektiğini vurguluyor. Uzmanlar, açık ve zamanında bilgilendirme yapılmadığı takdirde firmaların bu puanları silmesinin yasal olmadığını ifade ediyor.

PUANLARIN SİLİNMESİ HUKUKA AYKIRI OLABİLİR

Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanvekili İbrahim Güllü, sadakat kartlarının firmaların müşterilerini elde tutmak için sunduğu bir sistem olduğunu anımsatarak, bu kartlarla yapılan alışverişlerde tüketicilere çeşitli indirim ve para puan gibi avantajlar sağlandığını söyledi. Ancak bazı firmaların yıl sonunda bu puanları haber vermeden sıfırladığını ya da geçersiz kıldığını belirten Güllü, bu durumun tüketiciler için mağduriyet oluşturduğunu ifade etti.

Güllü’ye göre, tüketiciler kartlarındaki para puanların yıl sonunda silinip silinmeyeceğini önceden kontrol etmeli ve devretmeyen puanları yıl bitmeden kullanmalı. Zira tüketiciler çoğu zaman bu bilgileri bilmiyor ve hak kaybına uğruyor.

FİRMALARIN AÇIK VE ZAMANINDA BİLGİLENDİRME YAPMASI GEREKİYOR

İbrahim Güllü, birçok firmanın sadakat kartı kullanıcılarını SMS ya da e-posta yoluyla bilgilendirse de, bazı firmaların hiçbir uyarıda bulunmadığına dikkat çekti. Bu durumda, Borçlar Kanunu devreye giriyor. Kanuna göre, para puan gibi alacak hakkı niteliğindeki kazanımlar, tüketici bilgilendirilmediyse 10 yıl boyunca geçerliliğini koruyor.

Yani tüketiciye "şu tarihten sonra bu puanlar geçersiz olacak" şeklinde açık bir uyarı yapılmadıysa, firmaların tek taraflı olarak bu puanları silmesi hukuken geçersiz sayılıyor. Güllü, tüketiciye sunulan kampanyalarda açık, anlaşılır ve zamanında bilgilendirmenin yapılması gerektiğinin altını çiziyor.

TÜKETİCİLER PUANLARINI KULLANMAYI UNUTMASIN

Sadakat kartlarında biriken para puanların yıl sonunda unutulması sık karşılaşılan bir durum. Bu nedenle tüketicilere düşen en büyük görev, kartlarındaki puanları kontrol etmek ve yıl bitmeden kullanmak. Güllü, "Tıpkı kredi kartlarında olduğu gibi sadakat kartlarında da biriken puanlar tüketicinin kazanılmış hakkıdır. Bu hakların silinmesi açıkça hukuka aykırıdır," diyerek uyarıda bulunuyor.

Ayrıca Güllü, 2025 yılı için geçerli olmak üzere, 149 bin TL'ye kadar olan hak kayıpları için tüketici hakem heyetlerine ücretsiz başvuru yapılabileceğini belirtiyor. Bu da tüketicilere önemli bir yol haritası sunuyor.