KURYE İŞLETMECİLİĞİ YASAL ZEMİNE OTURDU
15 Mayıs 2025 tarihli ve 32901 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan yönetmelikle birlikte “dağıtım işletmeciliği” kavramı yürürlükten kaldırıldı, yerine “kurye işletmeciliği” getirildi. Kurye taşımacılığı resmî mevzuata dahil edilirken; bu alanda faaliyet gösterecek kişi ve firmalar için tanımlar, belgeler ve yükümlülükler ayrıntılı biçimde belirlendi.

P1 VE P2 YETKİ BELGESİ ŞARTI
Yönetmelikte yapılan düzenlemeyle kurye işletmeciliği faaliyetinde bulunmak isteyen firmalara P1 ve P2 türü yetki belgesi alma zorunluluğu getirildi.

P1 yetki belgesi, il içi veya komşu ilçeler arasında faaliyet gösterecek işletmelere,

P2 yetki belgesi ise bir veya birden fazla ilde faaliyet göstereceklere verilecek.


P1 belgesi için en az 5 taşıt ve 100 bin TL sermaye; P2 belgesi içinse 30 taşıt ve 500 bin TL sermaye şartı aranacak. Ayrıca az taşıtla çalışacak firmalara belge ücretlerinde %85’e varan indirim uygulanacak.

KURYE VE KADIN ŞOFÖR İSTİHDAMI TEŞVİK EDİLECEK
Yönetmelik değişikliğinde kadın istihdamını artırmaya yönelik dikkat çeken bir madde de yer aldı. Kurye veya taşıma alanında faaliyet gösteren firmalar, 6 ay ve üzeri sürede kadın şoför istihdam etmeleri hâlinde yeni taşıt eklemelerinde %95 indirimden faydalanabilecek.

Ayrıca, kuryelik yapacak kişiler için “kurye faaliyet belgesi” zorunlu hâle getirildi. Belirli ağır suçlardan hüküm giymemiş olmak da kurye olmanın şartları arasında yer aldı.

Aslıhan Yeltekin Ören nereli kimdir, eşi kim, mesleği, şirketi, evli mi, kaç yaşında?
Aslıhan Yeltekin Ören nereli kimdir, eşi kim, mesleği, şirketi, evli mi, kaç yaşında?
İçeriği Görüntüle

TAŞITLARA YAŞ SINIRI VE TEKNİK ŞARTLAR
Yeni yönetmelik, kurye taşımacılığında kullanılacak motosiklet, moped ve kamyonetlere yaş sınırı getirdi.

Motosiklet ve mopedler için 10 yaşını aşmama,

Kamyonetler için 20 yaşını geçmeme şartı getirildi.
Otomobil türü araçlar ise kapasite hesabına dâhil edilmeyecek.


Taşıma kutularının mevzuata uygunluğu da şart koşuldu ve bu donanımların araç ruhsatlarına işlenmesi zorunlu kılındı.

TAKOGRAF VE KAÇAK TAŞIMAYA SERT TEDBİRLER
Yönetmelik kapsamında takograf cihazı kullanımı ile ilgili de yeni yaptırımlar getirildi.

Başkasına ait veya geçersiz takograf kartı kullanan firmalara 75 uyarma cezası,

Zula sistemleriyle kaçak taşıma yapanlara ise 150 uyarma uygulanacak.
Bu denetimler trafik polisleri, jandarma personeli ve gümrük memurları tarafından gerçekleştirilecek.


SERVİS TAŞIMACILIĞINA “S” BELGESİ
Ticari amaçla servis taşımacılığı yapacak işletmeler için S türü yetki belgesi tanımlandı.

1 adet özmal otobüs yeterli sayılacak,

3 araca kadar faaliyet gösteren işletmelere %95 belge indirimi sağlanacak,

En fazla 100 adet özmal otobüs sınırı getirilecek.


YETKİ BELGELERİNDE YENİ USULLER
Yetki belgeleri kapsamındaki taşıtların kullanım şekline ilişkin detaylar da güncellendi. Belge sahibi firmaların yalnızca faaliyet gösterdiği şehir sınırları içinde şube açmalarına izin verildi. Ayrıca U-ETDS sistemi üzerinden taşıma bilgileri eksiksiz ve zamanında iletme zorunluluğu getirildi.

GÜVENLİK VE DÜZEN ODAKLI YAKLAŞIM
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yayımladığı bu kapsamlı değişiklikler, karayolu taşımacılığı alanında daha güvenli, kontrollü ve düzenli bir yapı oluşturmayı hedefliyor. Kuryelikten servise kadar tüm faaliyetlerin resmî denetim altına alınacağı bu yeni düzenlemelerle kayıt dışılık önlenecek, sektörde kalite ve güvenlik standartları artırılacak.

Muhabir: Uğur Ulusoy