Hurda araç sahipleri ile otomobil almayı planlayan yüz binlerce vatandaş, 2025’in son çeyreğinde yeniden gündeme gelen hurda teşviki ve ÖTV indirimi beklentisine kilitlenmiş durumda. Meclis’ten henüz resmi bir karar çıkmasa da, konuyla ilgili kulisler hareketli. Özellikle ekonomik sıkıntılar nedeniyle araç sahibi olmakta zorlananlar, geçmişte olduğu gibi yeni bir teşvik yasasının yürürlüğe girmesini umut ediyor.

Hurda teşvikleri hem çevresel hem ekonomik açıdan önem taşıyor. Bu sayede yüksek emisyon yayan, güvenlik standartlarını karşılamayan eski araçlar trafikten çekiliyor; vatandaşlar ise daha güvenli ve çevreci modellere daha uygun fiyatlarla ulaşabiliyor. ÖTV indirimiyle birlikte bu dönüşüm daha da cazip hale gelebilir. Ancak gözler hâlâ Meclis’te. Çalışmaların sürdüğü belirtilirken, düzenlemenin 2025 yılı bitmeden yasalaşması bekleniyor.

HURDA TEŞVİĞİ 2018’DEN SONRA YENİDEN GÜNDEMDE

En son 2018 yılında yürürlüğe giren hurda teşviki düzenlemesiyle, 16 yaş ve üzeri araçların trafikten çekilmesine karşılık yeni araç alımında 10 bin liraya kadar ÖTV indirimi uygulanmıştı. Bu uygulamadan milyonlarca araç sahibi yararlanmış, aynı zamanda çevresel fayda da sağlanmıştı. Bugün benzer bir uygulamanın tekrar yürürlüğe girip girmeyeceği merak konusu.

Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin resmi sitesinde henüz aktif bir yasa teklifi görünmese de, kulis bilgilerine göre “Hurda Teşvik Kanunu” üzerinde teknik çalışmalar sürüyor. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken de geçtiğimiz haftalarda yaptığı açıklamada, yeni bir hurda yasasının şart olduğunu vurgulayarak çevresel ve ekonomik kazanımlara dikkat çekti.

“İLK ARABAM” PROGRAMI İLE YERLİ ÜRETİME ÖTV MUAFİYETİ

Hükümetin üzerinde çalıştığı ve kısa süre içinde Meclis gündemine gelmesi beklenen “İlk Arabam Yerli Otomobil Aile Destek Programı” ise özellikle dar gelirli aileler için önemli fırsatlar sunuyor. Bu programla birlikte, 25 yaşını doldurmuş araçların hurdaya ayrılması şartıyla yerli üretim otomobil alımında ÖTV muafiyeti uygulanması planlanıyor.

Program kapsamında özellikle üç çocuklu ailelere öncelik tanınması ve uzun vadeli ödeme planları gibi ek finansman kolaylıkları sunulması öngörülüyor. Böylece vatandaş hem eski aracını trafikten çekecek hem de sıfır kilometre bir yerli araca erişim imkânı bulacak. Üstelik bu adım, ikinci el araç piyasasında da fiyat dengesine katkı sağlayabilir.

ÖTV İNDİRİMİYLE HEM SEKTÖR CANLANACAK HEM ÇEVRE KAZANACAK

Beklenen teşvik düzenlemeleri, sadece bireysel kullanıcılar için değil, otomotiv sektörü açısından da ciddi bir hareketlilik yaratma potansiyeli taşıyor. Yerli üretime olan talebin artması, sanayide canlanmaya ve istihdamda artışa katkı sağlayabilir. Aynı zamanda trafikten çekilecek eski araçlarla birlikte karbon salımı düşürülecek ve çevresel sürdürülebilirliğe katkı sunulacak.

Ancak uzmanlar, bu tür teşviklerin bütçeye olan etkilerine karşı dikkatli olunması gerektiğini de vurguluyor. Sürdürülebilir bir model oluşturulmadığı takdirde, ekonomik dengesizliklerin ortaya çıkabileceği belirtiliyor. Dolayısıyla hem sosyal hem ekonomik dengeyi gözeten, uzun vadeli politikaların benimsenmesi gerekiyor.

ÖTV MUAFİYETİNDEN YARARLANABİLECEK YERLİ OTOMOBİLLER

Yayımlanması beklenen yeni düzenleme kapsamında ÖTV muafiyetinden yararlanabilecek yerli üretim otomobillerin listesi de şimdiden şekillenmiş durumda. En az %40 yerlilik oranına sahip modellerin destek kapsamına alınması planlanıyor. Liste şu şekilde:

Togg T10X

Toyota CH-R

Hyundai Bayon

Hyundai i10

Ford Tourneo Custom

Ford E-Transit

Kocaeli’de 5 Kasım Çarşamba Güncel Akaryakıt Fiyatları
Kocaeli’de 5 Kasım Çarşamba Güncel Akaryakıt Fiyatları
İçeriği Görüntüle

Fiat Fiorino

Fiat Egea Cross

Fiat Egea Sedan

Volkswagen Transporter

Bu araçlar, belirlenen şartları sağlayan vatandaşlara ÖTV’siz olarak sunulabilecek. Düzenlemenin TBMM’de kabul edilmesi ve Resmî Gazete’de yayımlanmasının ardından uygulamaya geçmesi bekleniyor.