GÖZLEM BEBEĞİN ANNE KUCAĞINA İLK GELDİĞİ ANDA BAŞLAR
TÜRKIYE SPASTIK ÇOCUKLAR VAKFI CEREBRAL PALSY TÜRKIYE AILE DANIŞMA MERKEZI ERKEN MÜDAHALE BIRIMI YETKILISI FIZYOTERAPIST ARZU YILMAZ Prematüre bebeklerin bazıları özel bir desteğe ihtiyaç duymazken bazıları desteğe ihtiyaç duyabiliyor. Gelişim açısından risk taşıyan bebeklerin alabileceği bu özel desteğe Erken Müdahale Programı deniyor. Bebeğin ERKEN MÜDAHALE PROGRAMINA ihtiyacı olup olmadığına bebeği takip eden doktorlar karar verir. Erken müdahale programı gelişim açısından risk oluşturan bulguları azaltmayı bebeklerin ve çocukların gelişimsel potansiyellerine ulaşmalarına yardımcı olmayı onları ve ailelerini desteklemeyi amaçlar. dedi.
RISKLI BEBEKLERDE ERKEN MÜDAHALE ÖNEMLI
Bebekler üç yaşına kadar bütün gelişim alanlarında hareket zihinsel dil sosyal duygusal ve fiziksel gibi çok hızlı yol kat ediyor. Bu dönemlerde kazanılan beceriler ise yaşamın diğer dönemlerin temelini oluşturuyor. Gelişim açısından risk taşıyan bebekler Erken Müdahale Programı sayesinde ihtiyaçları belirlenerek temel becerileri kazanmalarına yönelik destekleniyor.
AILELERIN SORUNA ERKEN ADAPTE OLMASI BEBEĞIN GELIŞIMINI OLUMLU YÖNDE ETKILIYOR
Her alanda olduğu gibi riskli bebeklerde de erken tanılama büyük önem taşıyor. Riskli bebeklerde gelişimsel bozukluklarının mümkün olduğunca erken dönemde tespit edilmesi uygun müdahale rehabilitasyon ve tedavi seçeneklerinin belirlenmesi ve desteğe başlanması için bebeklere uygulanan gelişimsel değerlendirmelerle uzmanın deneyimi ve gözlemi çok önemlidir. Yapılan değerlendirmeler bebek ve çocuğa özel etkili bir tedavinin planlanması ve uygulanmasına olanak sağlıyor. Erken Müdahale Programı ailelerin bebeğine en erken dönemde adapte olmalasını sağlarken erken bilgilendirilmesi sayesinde bebeğine göstereceği ilgiyi olumlu yönde artırır bu da bebeğin hızlı gelişimine katkı sağlıyor.
Erken müdahale uygulamaları hakkında bilgi veren FIZYOTERAPIST ARZU YILMAZ Bebekler için gelişim testleri yapılarak bu testlerin sonuçları klinik değerlendirmelerle birlikte ele alınıyor. Değerlendirme sonucuna göre bebek/çocuğa özel program oluşturuluyor. Bu program fiziksel bilişsel iletişim ve sosyal/duygusal gelişim alanlarındaki seviye ve ihtiyaçlarına ebeveyn ve aile üyelerinin endişe ve önceliklerine göre değişiklik gösterebiliyor. Kısaca bebek ve çocukların ihtiyaçlarına göre her çocuğa özel bir program hazırlanıp uygulanır. Erken müdahale uygulamalarının başarılı olabilmesi ve etkin bir şekilde uygulanabilmesi için aileyle iş birliği içinde olmak gerekir dedi.
NE ZAMAN BIR UZMANA BAŞVURULMALI
2 aylıkken
Yüksek seslere tepki vermiyor ellerini ağzına getirmiyor hareket eden nesneleri izlemiyor yüzüne baktığınızda gülümsemiyorsa
4 aylıkken
Hareket eden nesneleri izlemiyor insanlara gülümsemiyor başını tam tutamıyor cıvıldama gibi veya değişik sesler çıkartmıyor nesneleri ağzına götürmüyor ayakları sert zemine bastırıldığında ayakları ile kendini itmiyor gözlerini tek tek veya birlikte tüm yönlerde hareket ettirmekte zorlanıyorsa
6 aylıkken
Yakın mesafedeki oyuncaklara uzanmaya çalışmıyor ebeveyn veya kendisi ile ilgilenen kişilere duygusal hiçbir tepki göstermiyor çevresindeki seslere tepki vermiyor nesneleri ağzına getirmekte zorlanıyor bez bebek gibi çok gevşek görünüyor ünlü sesli sesler ah eh oh çıkartmıyor herhangi bir yöne doğru yerde dönmüyor kahkaha ile gülmüyor veya bağırma gibi sesler çıkartmıyor sert kasları ile sıkı görünüyorsa
9 aylıkken
Destekle ayaklarına yük vermiyor yardımla oturamıyor konuşamıyor mama baba dada gibi basit kelimeler öne-arkaya sallanmayı içeren oyunları oynamıyor ismine tepki vermiyor tanıdık kişileri fark ediyor gibi görünmüyor işaret ettiğiniz yöne doğru bakmıyor oyuncakları elden ele geçirmiyorsa
1 yaşındayken
Emeklemiyor yardımla ayakta duramıyor sakladığınızı gördüğü nesneleri aramıyor işaret parmağı ile gösterme yapmıyor kafasını öne arkaya veya yanlara sallama gibi jestleri öğrenmiyor anne veya baba gibi tek kelimeler söylemiyor daha önce kazandığı becerileri kaybediyorsa
18 aylıkken 2 yaşındayken 3 yaşındayken
Başkalarına göstermek için nesneleri işaret etmiyor yürüyemiyor tanıdık nesnelerin ne için olduğunu bilmiyor başkalarını taklit etmiyor yeni kelimeler kazanmıyor en az 6 kelimesi kullanmıyor kendisine bakan kişinin geldiğini veya gittiğini fark etmiyor veya aldırmıyor daha önce kazandığı becerileri kaybediyorsa
Diş fırçası tarak çatal kaşık gibi nesneler ile ne yapacağını bilmiyor hareket veya kelimeleri kopyalamıyor basit komutları yerine getirmiyor 2 kelimeli cümle kurmuyor Süt iç gibi sürekli yürümüyor daha önce kazandığı becerileri kaybediyorsa
Çok sık düşüyor ve basamaklarda zorlanıyor salyası akıyor veya konuşması net olarak anlaşılamıyor basit oyuncakları oynayamıyor basit yap-boz tokmak çevirme gibi basit yönergeleri anlamıyor cümleler kurarak konuşmuyor göz kontağı kurmuyor -mış gibi oyunlar oynamıyor başka çocuklar veya oyuncaklar ile oynamıyorsa.