Kocaeli, artık yalnızca üretim ve sanayiyle değil, bitmeyen trafik çilesi ve artan egzoz kirliliğiyle anılır hâle geldi. Kentte son beş yılda trafiğe eklenen 210 bin yeni araç, yaşam kalitesini adeta felç etti. Vatandaşlar her gün 1 ila 1,5 saat arasında yollarda zaman kaybederken, toplu ulaşımın pahalanması halkı özel araç kullanımına mecbur bırakıyor.
KORKUNÇ RAKAMLAR: ARAÇ SAYISI NÜFUSU SOLLADI
Ulaşım ve trafik krizinin ne boyutta olduğunu gösteren veriler ürkütücü:
2020’de 4,79 kişiye 1 araç düşerken bugün 3,3 kişiye 1 araç düşüyor.
Son 5 yılda nüfus 130 bin artarken araç sayısı 210 bin arttı.
Yalnızca son iki ayda trafiğe 8.506 yeni araç eklendi.
Toplam araç sayısı — 627.008!
Bu yoğunluğa mevcut yolların yetmesi artık mümkün değil. Sıkışık trafik, kirli hava ve ilerlemeyen ulaşım Kocaelili için normalleşmiş durumda.
YOLLAR YETERSİZ, TRAFİK KİLİT — ÇARE TOPLU TAŞIMA OLMALIYDI
Kent içi yeni yol üretimi sınırlı kalırken, ulaşım politikasındaki tercihler krizi büyütüyor. Ulaşım zamları vatandaşın ulaşım tercihini doğrudan etkiliyor:
“Zam geldikçe toplu taşımadan kaçılıyor; özel araca yöneliş artıyor. Bu da trafiği azaltmak yerine büyütüyor!”
Asgari ücret ve emekli maaşlarının %15–25 oranında arttığı bir dönemde sık ve yüksek ulaştırma zamları halk nezdinde büyük bir ekonomik darbe olarak değerlendiriliyor.
Toplu taşıma artık ekonomik bir çözüm olmaktan çıkmış durumda. Vatandaş için:
“Toplu taşımaya binmekle özel araç kullanmanın maliyeti neredeyse aynı noktaya geldi.”
Bu tablo, trafiği azaltması gereken ulaşım politikasının tam tersine çalıştığını ortaya koyuyor.
DÜNYA TRAFİĞİ ÜCRETSİZ TOPLU TAŞIMA İLE ÇÖZÜYOR — KOCAELİ İSE ZAM YAPIYOR
Gelişmiş şehirlerin uyguladığı yol haritası çok net:
Ücretsiz veya düşük tarifeli toplu ulaşım
Özel araç kullanımını caydırıcı teşvikler
Temiz hava ve akıcı trafik için toplu ulaşımda kapasite artırımı
Dünyada “ulaşım bir kamu hakkı” anlayışı yerleşirken, Kocaeli’de zam politikasıyla halk toplu taşımadan uzaklaştırılıyor.
3,3 kişiye bir araç düşen bir şehirde çözümün adı zam değil — İNDİRİM olmalıdır.
ÇÖZÜM BELLİ: TOPLU TAŞIMA TEŞVİK EDİLECEK — ÖZEL ARAÇ KULLANIMI AZALACAK
Kocaeli’nin geleceği için yol haritası aslında ortada:
Toplu taşımayı ekonomik — hatta belirli saatlerde ücretsiz yapmak
Araç trafiğini hafifletecek teşvikler uygulamak
Ulaşımı kâr odaklı değil halkın refahını artıran kamu hizmeti olarak görmek
Aksi hâlde bugün çözülmeyen trafik:
5 yıl sonra içinden çıkılamaz bir kent krizine,
daha zehirli bir hava kirliliğine,
saatleri tüketen yaşam kaybına dönüşecek.