Eğitim

Sıfır Netle Üniversiteli Oldular!

Barajın kaldırılmasının ardından sıfır ve eksi netle öğrenci alımı tartışma konusu olmaya devam ediyor. Sağlık alanındaki bazı bölümler de bu kapsamda dikkat çekti.

Abone Ol

Türkiye’de üniversiteye girişte baraj puanı uygulamasının 2022’de kaldırılmasının ardından, sıfır ya da eksi netle yükseköğretim programlarına yerleşen öğrenci sayısı tartışmaları sürüyor. Bu yıl 179 aday, sınavda sıfır veya eksi net yapmasına rağmen üniversiteli oldu.

Sağlık Bölümleri Öne Çıktı

Eksi netle yerleşilen bölümler arasında diyaliz, patoloji laboratuvar teknikleri, fizyoterapi ve odyometri gibi sağlık programları dikkat çekti. Bunun yanı sıra bilgisayar destekli tasarım, çocuk gelişimi, aşçılık, sosyal hizmet, mimari restorasyon, grafik tasarım ve uluslararası ilişkiler gibi farklı alanlarda da öğrencilerin kayıt hakkı kazandığı görüldü.

Son Üç Yılın Tablosu

Türkiye gazetesinde yer alan habere göre; 2023’te 107, 2024’te ise 203 aday sıfır ya da eksi netle üniversiteye girmişti. Bu yıl ise sayı 179 olarak kayıtlara geçti. Yerleşen adaylar arasında burs kazanan öğrencilerin bulunduğu da aktarıldı.

Baraj 2022’de Kaldırıldı

Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda (YKS) baraj puanı 2022 yılında kaldırılmıştı. Mevcut sistemde Temel Yeterlilik Testi’nde (TYT) Türkçe veya Matematik testlerinden en az 0,5 net çıkarılması hâlinde TYT puanı hesaplanabiliyor. Bu puanla 2 yıllık ön lisans programlarına başvuru yapılırken, 4 yıllık lisans programları için ayrıca Alan Yeterlilik Testi’nde (AYT) ilgili testlerden en az birinden 0,5 net şartı aranıyor.

Eğitimciler Uyarıyor

Uzmanlara göre mevcut sistem sorunlu. Eğitimciler iki öneri üzerinde duruyor:

  • Yarım net kuralı esnetilmeli; sadece bir testten değil, tüm testlerden en az 0,5 net yapılmalı.
  • Eksi nete puan verilmemeli; aday bir testten yarım net çıkarıp diğerinde eksi net yaptıysa puanı hesaplanmamalı.

Uzmanlar, bu düzenlemeler hayata geçirilmediği sürece sıfır ya da eksi netle üniversiteye girişlerin süreceğini vurguluyor.

Kaynak: Oksijen