Genel

Gazze’nin Gör Dediği İnsanlık Dramı: Prof. Dr. Banu Gürer Kocaeli TV’de Anlattı

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Banu Gürer, Kocaeli TV’de canlı yayınlanan Ajans 9 programında Çetin Gürol’un konuğu oldu.

Abone Ol

Ajans 9 Programının moderatörü Çetin Gürol, konuşmaya “Gazze denince akla ne gelir?” sorusuyla başladı. Gürol, " Gazze deyince aklıma, önce acı geliyor. Ama sadece savaşın, yıkımın, açlığın acısı değil; insanlığın vicdanının sustuğu bir coğrafyanın acısı. Gazze deyince aklıma, bombalar altında koşan çocuklar, elinde oyuncak yerine taş tutan minikler geliyor. Bir annenin, yıkılmış evinin enkazında çocuğunun sesini duymaya çalışması geliyor. Gözleriyle değil, kalbiyle gören insanların, “Yeter artık!” diye haykırdığı ama kimsenin duymadığı çığlıklar geliyor. Elektriği, suyu, hastanesi olmadan yaşamı direnişe çevirmiş bir halk geliyor. Her gün yeniden doğan umutlar, her sabah yıkıntılar arasında açan bir zeytin dalı geliyor. Gazze deyince aklıma, insanlığın sınavı geliyor. Ve her bombanın ardından hâlâ dimdik duran şu söz: ‘Biz buradayız. Çünkü burası vatan’ diyerek sözlerine son verdi.

Gürer, Gazze’de yaşanan insanlık dramına dikkat çekerek, Kudüs’e yaptığı ziyaretlerde gördüğü acı ve tedirginliği izleyicilerle paylaştı. Gürer, İsrail’in bölgedeki uygulamalarını kendi inanç anlayışına göre, özellikle Amaleik inanışı çerçevesinde şekillendirdiğini ifade etti. Prof. Dr. Gürer, Amaleik hakkında, “Amalek, Tevrat ve Yahudi inançlarında, kötülüğü temsil eden bir kavim olarak tanımlanır. İsrail’in bazı uygulamalarına bu inanç perspektifiyle bakıldığını görebiliyoruz” dedi. Ayrıca, konunun daha iyi anlaşılması için Nuh Arslantaş’ın köşe yazısına atıfta bulunarak, Amaleik’in ne anlama geldiğinin detaylı şekilde yazıldığını belirtti.

Gürer, " “Amalek” (veya “Amaleik”) kavramı, özellikle Yahudi ve bazı İbrani kutsal metinlerinde geçen tarihi ve dini bir terimdir. Detaylı olarak şöyle özetleyebiliriz. Tarihsel Kökeni olarak, Amaleikler, Tevrat’ta (Musa’nın önderliğinde İsrailoğulları Mısır’dan çıkarken karşılaştıkları) düşman bir kavim olarak geçer. Bu kavim, İsrailoğulları’na saldıran ve onlara sürekli zarar veren bir topluluk olarak tanımlanır. Dini ve Sembolik Anlamı olarak,Yahudi geleneğinde Amalek, sadece tarihsel bir kavim değil, kötülüğün, zalimliğin ve adaletsizliğin sembolü olarak görülür. Bu nedenle “Amalek” bazen metaforik anlamda “insanlığa zarar veren kötü güçler” için de kullanılır.

Gürer, “ Bazı modern yorumlarda, İsrail’in bazı tarihi ve politik uygulamalarına bu inanç perspektifi ile yaklaşılabildiği ifade edilir. Ancak bu yorumlar tarihsel ve dini bağlama göre değişiklik gösterir. Prof. Dr. Banu Gürer’in de belirttiği gibi, Amalek kavramı günümüzde bazen dini-metaforik bir çerçevede insanlık dramlarını yorumlamak için referans alınabiliyor. Gürer’in değerlendirmeleri, Gazze’deki insani krizin boyutlarını gözler önüne sererken, izleyicilere bölgedeki çatışmaların tarihsel ve dini boyutlarını anlamaları açısından önemli bir perspektif sundu.