AHMET AKÇAALAN'IN KÖŞE YAZISI
“ Kocaeli sanayi alanına doydu”
Bu cümleyi,
*STK’lardan duyuyoruz,
*Bazı siyasetçilerden duyuyoruz.
*Medya özellikle dillendiriyor.
Neye göre doydu?
Kriter ne?
Rakam var mı?
Bu algının oluşmasında en büyük etken çevre kirliliği ve yapılan sanayi yatırımının şehir üzerinde oluşturduğu alt yapı ve ulaşım sorunları…
****
Buna karşılık, sanayici yatırım yapmak istiyor.
Ülkenin ekonomik hedefleri var,
İstihdam sorunumuz var,
İki taraflı bir süreç yaşıyoruz.
****
Vatandaşın kaygısını anlamak lazım,
Her yatırım peşine çevre ve ulaşım sorununu getiriyor. Üstüne birde çevre skandalı yaşanırsa bu algı gerçek gibi kabul görüyor.
Önce bu iki başlık masaya yatırılmalı ve gerekli master plan oluşturulmalıdır.
Diyeceksiniz peki Kocaeli sanayi alanına doymadı mı?
****
Algıda doydu gerçekte doymadı.
Evet ben böyle düşünüyorum.
Önceki gün Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, “yeni yatırım alanları” çağrısı yaptığı bir toplantıda gazetecilerle buluştu.
SANAYİ ALANINA İHTİYACIMIZ VAR
Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Kocaeli il genelinde toplam 339,700 hektarlık alanın yalnızca 6,487 hektarının sanayi alanı olarak ayrıldığını ve bunun da toplam alanın % 1,9’una denk geldiğini sözlerine ekleyerek, “Dolayısı ile bizim il olarak daha fazla sanayi alanına ihtiyacımız var” dedi.
İLK 15 İL ARASINDA 13. SIRADA
“İlimize bakacak olursak Kocaeli yüzölçümü 339.700 hektardır. İlimizdeki sanayi alanları toplamı 6.487 hektar. İlimiz yüzölçümünün sadece yüzde 1,9’luk kısmı sanayi alanı. OSB alanı 4.030 hektar, Küçük sanayi sitesi alanı 87 hektar, Serbest Bölge alanı 116 hektar ve diğer sanayi alanı 2.254 hektar. Sanayi alanının büyüklüğü açısından ilk 15 il arasında ise ilimiz 13. Sırada”
TOPLAM OSB ALANLARINDA 7. SIRADAYIZ
“Türkiye’deki toplam Organize Sanayi Bölgesi Alanları 109.140 hektar. Kocaeli bu sıralamada 7. sırada.”
UFAK BİR ALANDA ÜRETİM YAPIYORUZ
2021 yılında limanların ilimiz gelirlerindeki payı yüzde 65 civarındadır. Kocaeli vergi gelirlerinde içinde ithalde alınan KDV vergisinin payı yüzde 65’tir. 2021 yılı vergi gelirleri 110 milyon 216 bin 808 TL, İthalde alınan KDV 71 milyon 278 bin 248’dir. 2020’de bu olan yüzde 46, 2019’da yüzde 44, 2018 ise yüzde 43’tü. Sonuç olarak; Türkiye imalat sanayine yüzde 13 katkı sağlayan ilimiz diğer illere göre çok daha ufak bir alanda üretim yapmaya çalışıyor. Bu sebeple ilimizde yeni sanayi parsellerine ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz.”
****
Şimdi Zeytinoğlu’nun verdiği rakamlar odanın rakamları değil, devletin verdiği rakamlar…
Bu rakamlara bakarsanız Kocaeli sizce sanayiye doydu mu?
Bugün Düzce ili sanayi alanı oranında bizi geçmiş durumda…
Demek istediğim şu ki,
Bizim ortak bir akla ihtiyacımız var.
2023 ekonomik hedeflerinden bahsediyoruz.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, ““Ülkemizin geleceği Kocaeli'de şekilleniyor” diyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 'Kocaeli lojistik sektörünün anahtarı olacak” diyecek.
Fotoğraf net, “Ankara, Kocaeli’ye eşittir sanayi olarak bakıyor”
O yüzden biz “Hayırcı” anlayıştan ziyade sanayi ve yatırım planlamasında, açılacak alanlara dikkat etmeliyiz.
O alan sanayi adına şehrin tarım ve yaşam kalbine hançerse, o hançeri yememek adına sonuna kadar mücadele etmeliyiz. Diğer taraftan ise sanayiciye bir yatırım alanı göstermek, bu şehrin yönetenlerinin tarihi sorumluluğudur.
Sanayi ve yatırıma karşı olmaktan çok, yatırım yapılacak yer ve konum açısından bir duruş göstermeliyiz.
Rakamlar ortada bu verilerle,
Kocaeli sanayiye doydu diyebilir miyiz?
Mümkün değil,
Gerçekçi olmak gerek.
Kocaeli’nde yeni sanayi alanları açmalıyız.
****
Sanayici yatırım yapmak istiyor.
Bütçesi var,
Kocaeli’nde fabrikasını kurmak istiyor.
Ne kadar bizi bekler…
Birileri “her şey hazır yeter ki gel der” elimizdekinden oluruz.
Kocaeli’nin konum olarak getirdiği imkânları iyi değerlendirmeliyiz.
Elimizde ki potansiyeli değerlendiremezsek, sanayi başka ili gider sonra başımızı duvarlara vururuz.
O yüzden bu konu 2023 hedefleri içinde çok önemli ve Kocaeli’yi yönetenler, sanayiciye bir alan göstermek zorundayız…
Alan gösterdik,
Bu alan tarıma, ulaşıma yük olmuyor.
Ancak sanayici beğenmiyor,
O zaman diyecek yok…
Sanayici, yatırım yapacak diye de şehri teslim etmeninde anlamı yok…
Buna da sonuna kadar katılıyorum…
İşte bu yüzden bu şehrin kıymeti bilinip, doğru çizgilerle ayrım yapılarak, bir yol haritasına ihtiyacımız var.